Nissan GT-R
Sobotní ráno, krásné počasí, prázdné silnice a Nissan GT-R, to je přímo vražedná kombinace, která dává tušit, že tohle nebude úplně obyčejné sobotní ráno.
První kontakt
Na první pohled GT-R působí velice robustním dojmem a ve skutečnosti vypadá ještě lépe než na fotografiích. Design navazuje na tradici předchozích Skyline a jsou zde patrné genetické informace, které se táhnou celou modelovou řadou rodu GT-R, například čtveřice kulatých zadních světlometů nebo zadní spoiler.
Na první pohled Vás určitě zaujmou zmíněné zadní lampy, které doplňuje nápis charakterizující tohoto dravce, a to GT-R, které všem říká, aby nic nezkoušeli, protože jejich snaha by byla marná.
Maximálka: "pjekných 180 km/h"
Čtveřice obrovských výfuků je další dominantou Nissanu, stejně jako 20" kola z lehkých slitin, která přenášejí všechen výkon na vozovku přes velice sofistikovaný pohon všech kol. Přední časti dominují zajímavě tvarované světlomety a kapota s průduchy, které slouží k odvádění vzduchu od dvěma(!) turby dopovaného šestiválce, který poskytuje výkon 480 koní při 6400 otáčkách za minutu a 588 N.m v rozmezí 3200-5200otáček za minutu.
Tyto výkonnostní parametry pomáhají spolu s chytrou elektronikou 1700kg těžkému GTR dosáhnout 100km/h za 3,5 s a rozjet se až na 314km/h.
Určitě jste slyšeli o omezovači nastaveném na 180km/h, který se pomoci GPS odblokuje pouze na okruhu, a možná se tedy divíte předchozím údajům. Ano, tak to opravdu funguje, ale u Japonské verze. Modely pro jiné trhy budou bez nastaveného omezovače.
Jaké to je "být řidičem"
Po usednutí za volant řidiče a spolujezdce obejmou sportovní sedačky v kombinaci kůže/Alcantra. Pozici za volantem si člověk najde snadno díky nastavitelným sedadlům ve všech myslitelných směrech a samozřejmě nastavitelnému volantu. Volant je vybaven dvojicí pádel pro řazení jednoho ze šesti stupňů dvoujspojkové převodovky, která řadí neuvěřitelně rychle a hlavně plynule.
Výrazným prvkem interiéru je informační displej, zobrazující telemetrické údaje jako je přetížení, využití brzdového pedálu a různé statistické údaje, počínaje spotřebou, konče časem na kolo.
Jaké to je, být spolujezdcem
R35 je koncipováno jako Coupe pro 4 osoby v poměru 2+2. S tím, že zadní oddělené sedačky jsou využitelné jen na kratší trasy nebo pro děti. Velká výhoda tohoto supersportu je prostorný zavazadlový prostor. Specialitou americké verze je táhlo, kterým si jedinec, kterého by někdo nedopatřením zavřel v zavazadlovém prostoru, může z vnitřku otevřít. Táhlo je samozřejmě fosforeskující, takže je vidět i v naprosté tmě.
Pekelná jízda
Už jen sledování GT-R pří jízdě na limitu je zážitek, ale jízda samotná je daleko intenzivnější vjem, který jen podtrhuje kvality vozu. Zrychlení je něco, co je velice návykové a zdá se, že nemá konce, turbo efekt chybí a rychlost řazení převodovky je fenomenální, žádná prodleva, žádné zpoždění, nic takového nečekejte.
Stabilita a trakce je také oblast sama pro sebe, protože se zdá, jako byste byli k vozovce přilepení. A vyvést auto z klidu chce opravdu velkou rychlost, hraničící s šíleností nebo školáckou nerozvážností.
Severoamerická verze je ta, se kterou máme dneska tu čest, má být údajně tvrdší než budoucí evropská verze, což je s podivem, ale i tak je tvrdší verze dostatečně komfortní při jízdě i po nekvalitních českých okrskách v jakémkoli režimu.
Cenová politika
Za to vše, co Nissan v modelu GT-R nabízí, si nechá zaplatit jen směšnou částku v porovnání se srovnatelnou konkurencí v podobě Porsche 911 Turbo. Říká se, že automobilka dokonce každý model dotuje částkou 13 000. Cenově svou konkurenci přímo rozdrtí, protože v poměru cena - výkon si bude Nissan těžko hledat konkurenta.
Až se v březnu příštího roku objeví Nissan GT-R u našich prodejců, tak si jej budete moci pořídit za cenu 2 100 000,-Kč. Pokud se vám zdá čekání moc dlouhé, není problém využít služeb některého z importérů, kteří do Evropy vozí severoamerickou specifikaci GT-R.
Závěrem bych rád vyjádřil své díky Davymu z klubu www.gtr.cr, díky kterému jsem se s Vámi mohl podělit o tyto jedinečné informace.